Frisør: Sådan skiller du dig ud fra mængden af ansøgere

Frisør: Sådan skiller du dig ud fra mængden af ansøgere
24. april 2018 Anders Sørensen

Mange ansøgere til dit drømmejob? Her får du nogle gode råd til, hvordan du kan optimere din ansøgning og øge sandsynligheden for at blive opdaget i mængden af ansøgere.

Der er ofte mange ansøgere til de mest attraktive job i frisør- og skønhedsbranchen. Derfor er det altafgørende, om din ansøgning virker interessant og relevant, så den ender i bunken med potentielle kandidater. Følger du vores seks råd, er du godt på vej.

1. Læs ind i stillingsopslaget

Ofte vil du kunne læse i stillingsopslaget, hvilken type og hvilke specifikke faglige kompetencer salonen søger. Ofte vil der i en salon være forskellige roller. Måske er der én, som har lederrolle, en som sørger for sociale tiltag og skaber en god stemning i salonen, eller en som sørger for, at alle de praktiske opgaver bliver løst. Det kan derfor være en fordel, hvis du har læst stillingsopslaget grundigt, og har spottet hvilken rolle salonen har brug for at få udfyldt. Nævner du netop nogle af disse ting i din ansøgning, øges sandsynligheden for, at du bliver bemærket.

2. Ring til salonejeren

Har du spørgsmål til stillingsopslaget, kan du ringe til salonejeren eller den kontaktperson, som er angivet i stillingsopslaget. Ringer du med nogle relevante spørgsmål til stillingen, viser du interesse og får samtidig en god mulighed for at gøre dig bemærket. Kan du smile igennem telefonen, er dette et stærkt værktøj, hvis du vil huskes, når ansøgningerne bliver gennemgået.

3. Mød op i salonen

Du har langt større mulighed for at efterlade et godt indtryk, hvis du møder op i egen person i salonen, end hvis du kun skriver en ansøgning. Derfor kan det være effektivt at møde op i salonen og tale med ejeren, inden du sender din ansøgning. Langt de fleste salonejere har ekstremt travlt, måske er det endda derfor, at de søger en medarbejder. Derfor er det heller ikke alle, som ønsker, at man lige kommer forbi for at præsentere sig eller fortælle, hvor ”awesome” en medarbejder man er. Har salonejeren ikke skrevet noget i stillingsopslaget, bør du altid ringe og aftale et tidspunkt, hvor du kan komme forbi. På den måde respekterer du ejerens tid og signalerer stadig en stor interesse for den ledige stilling.

4. Lad saksen tale

Det er vores erfaring, at de færreste bliver ansat udelukkende på baggrund af deres evner til at skrive en ansøgning. Derfor er det en god idé at inkludere billeder i din ansøgning, hvor du kan vise salonejeren, hvad du tidligere har lavet. Langt de fleste salonejere vil hellere ansætte en dygtig frisør, end en som er dygtig til at skrive en ansøgning. Har du taget nogle gode billeder af tidligere frisurer, som du har lavet, så indsæt dem i din ansøgning. Du kan også vedlægge din fulde portefølje af billeder fra dit arbejde, så salonejeren får det bedste grundlag for at vurdere dit niveau.

5. Priser og awards

Kan du endvidere fremvise diplomer, certifikater m.m., som kan underbygge, hvor dygtig du er fagligt, er det en klar fordel. Har du tidligere vundet konkurrencer eller vundet anerkendelse på andre måder, er det vores erfaring, at man gerne (i frisør- og skønhedsbranchen) må være stolt over dette og vedhæfte det.
Blandt andet anbefaler Jesper Buch i et blogindlæg til arbejdsgiveren, at man ikke skal være bange for at ansætte folk, der er dygtigere end én selv på nogle områder. At det er sammensætningen af faglige kompetencer blandt medarbejderne, som gør teamet stærkt. Så hvis du har vundet anerkendelse for dit arbejde, så tøv ikke med at medsende bevis for det, når du søger en stilling.

6. Videoer er fremtiden

Der er ingen tvivl om, at videorekruttering bliver mere og mere udbredt og helt sikkert bliver større i fremtiden. Specielt i en så kreativ branche som frisør- og skønhedsbranchen kunne man forestille sig, at videomateriale hurtigt vinder indpas. Vi har hørt om flere, der simpelthen tilføjer en lille videohilsen til sin ansøgning og dermed giver salonejeren flere muligheder for at vurdere dig som person. At blive hørt og set på en video vil hjælpe dig med at skille dig ud fra mængden. Måske har du endda videoer, hvor salonejeren kan se dig mens du arbejder og dermed have mulighed for at vurdere dit arbejde endnu bedre. Du kan komme langt med en smartphone og behøver ikke investere i dyrt udstyr for at lave en fornuftig præsentations video, som rykker dig frem i feltet af ansøgere.

Og så er der bare tilbage at ønske dig held og lykke med jobsøgningen. 🙂

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*