Ønsker du at udleje en stol i salonen?

Ønsker du at udleje en stol i salonen?
24. august 2018 Anders Sørensen
Udlejning af en frisørstol

Ønsker du at udleje en stol i salonen?

Står du i en situation, hvor en af stolene i salonen står tom, fordi du simpelthen ikke kan nå flere kunder på en dag? Er du træt af både at skulle yde fantastisk service og samtidig være leder for dine ansatte? Så kan udlejning af en frisørstol være en mulighed for dig. Der er dog visse ting, som man skal være opmærksom på inden man vælger at tage springet.

Frisørjob har, gennem de seneste 10 år, formidlet adskillige opslag omkring udlejning af en frisørstol i saloner rundt om i Norden. Derfor kommer her et indlæg, hvor vi samler nogle af fordelene og ulemperne ved at leje eller udleje en stol i salonen.

Lavere omkostninger

En af de umiddelbare fordele ved at udleje en stol er, at I er flere om at dele omkostningerne i forbindelse med driften af salonen. Det vil sige, at udgifter til f.eks. vand og varme, strøm, internet, telefon samt bookingsystemer kan splittes imellem jer. Derudover kan udgifter til markedsføring af salonen ligeledes deles. Salonen kan efterfølgende også købe større ind og opnå større rabatter hos leverandører af produkter og tilbehør til frisørsalonen.

Du slipper for daglig ledelse

Du slipper for den daglige ledelse og kan dermed bruge tiden på dine kunder i stedet. Dog vil du forsat være ejer af salonen, hvilket betyder, at du forsat vil være ansvarlig for, at salonens rammer er i orden så dine lejere er tilfredse. Ofte vil lejere stille krav. De har måske ønsker, som du skal tage stilling til og måske ikke vil efterkomme. Selvom du frigør ressourcer ved ikke at skulle have daglig ledelse, vil der istedet være koordinering og administration forbundet med en stolelejeaftale.

DOFK: Udlejning af en frisørstol er ikke tilladt som medlem

Hvis man beslutter sig for udlejning af en frisørstol i salonen, skal man være opmærksom på, at det ikke er accepteret af fagorganisationerne i branchen.  Det er efterhånden flere år siden, at en overenskomst mellem DOFK og DFKF, gjorde det ulovligt at udleje en stol for medlemmerne af DOFK. Der er flere årsager til, at de to organisationer ikke ønsker stoleleje for deres medlemmer. De ser stoleleje som en af branchens helt store udfordringer i øjeblikket. En af årsagerne er, at det skaber risiko for prisdumpning. Set fra frisøren, der lejer stolen, så er der ikke noget, som sikrer arbejdsvilkårene eller fastsætter et niveau for størrelsen af lejen. Den kan derfor være urimelig høj og samtidig inkludere, at lejer skal afgive en fastsat procentdel af sin egen omsætning.

Risikoen bæres af salonens brand og image

Frisøren, som lejer en stol i din salon, arbejder under dit brand og salonens image. Utilfredse kunder vil ofte snakke dårligt om både frisøren og salonen, hvor frisøren arbejder, hvilket kan give salonen dårlig omtale. Derfor er det vigtigt at finde den helt rigtige lejer, vis arbejde og kompetencer, du kan stå inde for. Sørg for at få afdækket frisørens kompetencer inden der indgås en aftale. Jesper Buch har tidligere delt gode råd til ansættelsessamtalen, så salonejeren sikrer sig den rigtige medarbejder og ikke spilder unødvendige ressourcer på at ansætte den forkerte medarbejder. Langt de fleste råd kan sagtens overføres til stoleleje også. Så læs endelig Jespers indlæg – du finder det her:

Læs også: Den gode ansættelsessamtale for frisører

Du kan læse mere om DOFK og deres arbejde for salonejere, samt hvorfor de ikke finder stoleleje acceptabelt her:

Læs også: DOFK: Jo flere vi står sammen